פיתוח יכולת היציבות וההליכה

מהעמידה ועד ההליכה

התינוק נולד ללא שליטה רצונית על גופו אך כבר מרגע הלידה מתחיל לפתח את יכולתו המוטורית. בתחילה תנועות הגוף גסות ובהדרגה מתחילה שליטה טובה יותר על שרירים עדינים והתנועות נעשות מתואמות ומדויקות. התינוק - ומאוחר יותר הילד - זקוק לחשיפה והתנסות על מנת להתפתח. אבני הדרך המוטוריות הגסות הראשוניות כוללות גלגול, זחילה, ישיבה, עמידה, הליכה וריצה. כמובן שיש חשיבות גם לאיכות הביצוע, כאשר נרצה לראות שהיכולת מתפתחת ומשתכללת, כי יכולת התנועה בגיל הרך הנה בסיס ליכולות אחרות לדוגמא: חקירת הסביבה אצל תינוקות תתבטא ביכולת לנוע… אחד הדברים המרגשים ביותר עבורנו כהורים הוא לראות את ההתפתחות הגופנית והמוטורית של התינוק שלנו לראות אותו זוחל, עומד והולך.

עמידה

בסביבות גיל 10 חודשים בהתפתחות התינוק, הוא מתחיל לעמוד כאשר הוא נתמך ע"י רהיטים. תחילה, הוא יצעד הצידה כשהוא אוחז בשתי ידיו ברהיט. בהמשך, כשירגיש יותר בטוח, הוא יצעד חזיתית, כשהוא אוחז ביד אחת בלבד, וגם יעבור מרהיט לרהיט. לבסוף הוא יצעד ללא אחיזה כלל. העמידה מתרחשת כאשר שיווי המשקל של התינוק מתחזק, רגליו מתחזקות ודוחפות את המשטח למעלה, עוד לפני כן התינוק מתאמן ומחזק את השרירים שלו בכוחות עצמו ובתמיכה מן ההורים אשר מזמנים לו את המרחב ואת הכלים שיכולים שעשויים לחזק ולפתח את התנועה שלו. עוד לפני כן בגיל שישה, שבעה חודשים, תינוקות מתחילים להתאמן במעבר מישיבה לעמידה. בעזרת תמיכה הם מכופפים את ברכיהם וקופצים מעלה לעמידה ומטה על ישבניהם. בשלב ראשון התינוקות נעמדים על ברכיהם ובהמשך הם מצליחים להגיע לעמידה זקופה. אז אפשר לראות תינוקות כשמבטם תוהה ”מה עכשיו?" הם אינם יודעים לחזור למצב ישיבה ובפעמים הראשונות לרוב יצנחו אל הקרקע כשיתעייפו. לאחר אימונים רבים הם לומדים להתיישב בבטחה. בזכות העמידה מתגלה לתינוק עולם חדש ומרתק. הוא מנסה להגיע לכל דבר ולטפס אולם רק בגיל עשרה חודשים הוא ינסה לעמוד באופן עצמאי על רגליו. אמנם במהלך החודש העשירי להתפתחות התינוק מגלים אצלו היכולת להתרומם למצב של עמידה לאחר השלב בו הוא מנענע את גופו מטה ומעלה כשעקביו על הרצפה ומושך עצמו לעמידה תוך כדי תמיכה וגם מסוגל לטפס במדרגות

שיוט

חלק מהתינוקות שלמדו לעמוד ימשיכו להתקדם ממקום למקום בזחילה בעוד שאחרים יאמצו את טכניקת השיוט. השיוט כולל תנועה לצדדים לאורך חלקי ריהוט וקירות. התינוק סומך על ידיו ורגליו כמעט באותה מידה בצורת התקדמות זו ולכן שלב זה דומה לזחילה אנכית. מבחינה אינטלקטואלית התינוק מפעיל מחשבה רבה בדרך בה ימשיך ויתקדם כאשר הרהיט ”נגמר". פעמים רבות יבחר התינוק לזחול אולם יש מקרים בהם ימצא פתרונות יצירתיים. השלב הבא הוא התקדמות בתוך גרירת רהיטים. בשלב זה מתקדם התינוק קדימה אולם הוא עדיין מוגבל ביכולתו להשתמש בידיו לצרכים אחרים. זו כנראה הסיבה שבשלב כלשהו הוא אוזר אומץ ומתחיל ללכת.

הליכה

הליכה ללא תמיכה הנה פעילות מורכבת. טווח התחלת ההליכה נע בין גיל עשרה לשישה עשר חודשים. ההליכה מורכבת כיוון שהתינוק צריך לעשות שני דברים שונים בכל רגל ז"א לייצב את הגוף על רגל אחת ובמקביל להזיז קדימה את הרגל האחרת. בו זמנית עליו לאזן את כמות הכוח שהוא משקיע על מנת לא לאבד את שיווי המשקל כי במהלך ההליכה, לרגע קל, נוצר חוסר שיווי משקל ועליו להתאזן מיד. על מנת לשמור על שיווי משקל, התינוקות מאמצים לעצמם שיטות שונות. חלקם פורשים את זרועותיהם לצדדים, גבוה מעל לראשיהם, אחרים הולכים ברגליים פשוקות על מנת להתייצב, יש שמפנים את כפות רגליהם כלפי חוץ ומתנדנדים מרגל לרגל. בכל מצב, פעוטות שגילו את היכולת ללכת יעשו זאת שוב ושוב, הרי הם ישתמשו בזחילה רק במקרים נדירים, יתאמנו עד שההליכה נעשית בצורה יציבה ובטוחה. בין חודשיים לשישה חודשים מתחילת ההליכה מנסה התינוק ללכת מהר, הליכה דמוית ריצה, אולם, בעוד שבריצה קיים שלב התעופה בו הרגליים נפרדות מהקרקע, במקרה זה הוא עדיין אינו מצליח לעשות זאת ולכן עלול ליפול לעתים קרובות. שינויים בפרופורציות הגוף ויכולת לשלוח מסרים מהירים מהמוח אל השרירים יוצרים ככל הנראה את הכוח ואת השליטה המוטורית ההכרחיים לריצה. זמן קצר לאחר התחלת ההליכה המהירה לומד התינוק לשלב ניתורים ולרוץ. מכאן והלאה קשה לעצור אותו, בתוך כשישה חודשים הוא דוהר, קופץ, בועט ורוקד כל מיומנות כזו שהתינוק רוכש מעידה על התפתחות יכולתו המוטורית. למשחקים ישנה תרומה משמעותית להתפתחות הגופנית והמוטורית של התינוק, הצעצוע מעודד אותו לאמן ולתרגל מיומנויות גופניות, ומאפשר לו לפתח שליטה מוטורית טובה יותר באברי הגוף, כמו כן ניתן לשפר תיאום עין-יד במשחקים בעלי דרישה מוטורית עדינה ותיאום עין-רגל במשחקי כדור חברתיים הדורשים שליטה מוטורית גסה, בשל התרומה המשמעותית של הצעצועים בהתפתחות יכולותיו התנועתיות והגופניות של תינוק אספנו לכם בחנות My Baby מגוון רחב של צעצועים וגם כלים שעשויים לפתח את יכולת התנועה של התינוק.

סגור
Go back to %1